per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
4
24
12722
مبانی فراموش شده امامیه نخستین درباره اراده الهی
محمد تقی سبحانی
1
حسین نعیم آبادی
hnaeimabadi79@gmail.com
2
سردبیر
پژوهشگر
این مقاله به بررسی دیدگاه امامیۀ نخستین در مدرسۀ کوفه دربارۀ موضوع بنیادین ارادۀ الهی میپردازد. هدف این پژوهش، پیدا کردن سرنخهایی برای رسیدن به پارادایم مستقل کلام امامیه - از طریق پیدا کردن تمایز دیدگاه آنان نسبت به دیدگاههای معاصرشان - با روش تاریخ کلامی است. از منظر امامیۀ نخستین، اراده صفت فعل است و وجودی مستقل از ذات و فعل الهی دارد. همچنین تغایر و تفاوت میان اراده تشریعی و تکوینی خداوند ذاتاً ممکن است. ارادۀ الهی مراحلی دارد و هیچ رویدادی رخ نمیدهد، مگر اینکه از مراحل اراده بگذرد. در موضوع بداء، کوفیان به مفهوم حقیقی بداء که تغییر در ارادۀ الهی (یا ابداء الرأی) است، معتقد بودند. به اعتقاد امامیه نخستین، اعمال انسان هرچند مخلوق خداوند نیستند، اما ارادۀ خداوند نیز در فعل انسانی دخیل است. عمدۀ این مباحث در دورههای بعدی امامیه، متأثر از فضای کلامی معتزله تا اندازهای تحول یافت و سپستر تحت تأثیر فلسفه دستخوش تغییر و گاه واژگونی شد.
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12722_765559f9ce990434142cd5bae4f25e74.pdf
امامیۀ نخستین
اراده
قدر و قضا
بداء
استطاعت
فعل انسان
per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
25
43
12723
نظریه استطاعت در مدرسه کلامی کوفه
اکبر اقوام کرباسی
akbarkarbassi@gmail.com
1
جانشین سردبیر مجله کلام اهل بیت علیهم السلام
استطاعت، از مهمترین مشخصههای اختیارسازِ انسانهاست که جریانهای کلامی معتقد به اختیارِ آدمی، بر اساس چارچوب و نظام فکری خویش، دستی در تبیین و توضیح آن داشتهاند. اهل حدیث بر اساس نگرش جبرگرایانهشان منکر این آموزه بودند و در مقابل، معتزلیان به شدت بر اعتقاد به آن پای میفشردند. امامیان اما، از همان آغاز بر اساس نظام عدل الاهی و در چارچوب حاکمیت مشیت خداوند از یکسو و پذیرش اراده و آزادی انسان از سوی دیگر، در تبیین استطاعت کوشیدند. مجموعۀ تحقیقات نشان میدهد که در نظر اندیشمندان امامیه نخستین، استطاعت ناظر به مقام تحقق فعل خارجی دانسته میشد و طبعاً ایدۀ انحصاریِ امرٌ بینالامرینِ این گروه، بهسادگی میتوانست تبیینی درخور از تلقی امامیه در این بحث ارائه کند. با اینهمه، در کوفۀ سدۀ دوم چند تبیین مختلف از این بحث ارائه شد که جملگی به رغم آنکه در جانمایۀ اصول با هم مشترکاند، اختلافاتی نیز با یکدیگر دارند.
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12723_a2edd82ff03d8653bea1c3bace13cc51.pdf
مدرسۀ کلامی کوفه
استطاعت قبل الفعل
استطاعت معالفعل
اراده
مشیت
فعل
per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
44
66
12724
فاعلیت انسان در مدرسه کلامی کوفه
سید حسن طالقانی
1
پژوهشگر
«فاعلیت» یکی از ویژگیهای مهم انسان بهشمار میرود، اما به دلایلی در نظریههای جبرگرا انکار شده و یا مجاز گونه تفسیر شده است. در پارهای از نظریههای کلامی نیز اگر چه فاعلیت حقیقی انسان پذیرفته شده است، اما این فاعلیت با فاعلیت خداوند در تعارض دیده شده و در نتیجه فاعلیت خداوند را محدود ساخته است. متکلمان امامیه در مدرسۀ کوفه با راهنمایی اهلبیت:نظریهای جدید در فاعلیت انسان مطرح کردهاند که با نام «امرٌ بین الامرین» شناخته میشود. در این نظریه، بر فاعلیت حقیقی انسان مبتنی بر استطاعت پیشین، تأکید میشود، اما در همان حال - با پذیرش حاکمیت و عمومیت اراده و مشیت خداوند – وقوع هر فعلی منوط و متوقف بر اذن و ارادۀ خداوند میشود.
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12724_a9460c2941e62b8ff506b8ab501f2cc3.pdf
فاعلیت انسان
امرٌ بین الامرین
مدرسۀ کوفه.
per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
67
100
12725
جریانشناسی راویان روایات خلقت نوری اهل بیت در دو مدرسه کوفه و قم
امداد توران
imdatturan@gmail.com
1
پژوهشگر
مقالۀ حاضر با این پیشفرض که نقل روایت حاکی از باور راوی به مضمون آن است به این مسئله و پرسش میپردازد که کدام یک از جریانهای حدیثی- کلامی در دو مدرسۀ کوفه و قم، روایات مربوط به خلقت نوری اهل بیت:را نقل کرده و به مضمونشان اعتقاد ورزیدهاند. پاسخ به این پرسش افزون بر اینکه سیر تاریخی اعتقاد به این آموزه را نشان میدهد، به ترسیم دقیقتر مرزهای محتمل اعتقادی میان امامیه و متهمان به غلو کمک میکند. در این راستا، مجموع روایات خلقت نوری در کتب روایی نخستین استخراج شده و راویان آنها از حیث اینکه به کدام جریان فکری تعلق دارند، شناسایی شدند. در مدرسۀ کوفه افزون بر متهمان به غلو، راویان موثق و بلندآوازهای چون محمد بن مسلم نیز روایات مربوط به خلقت نوری اهل بیت:را نقل کردهاند. در مدرسۀ قم نیز دو خط اصلی نقل حدیث، در نقل این روایات با یکدیگر اشتراک دارند. از اینرو، نقل این روایات و اعتقاد به خلقت نوری را نمیتوان فرق و فاصل شیعیان راستباور و متهمان به غلو دانست. همچنین بر پایۀ برخی شواهد، میتوان حدس زد که اعتقاد به خلقت نوری، به رغم رواج در میان بخش اعظم امامیان، یک اعتقاد فراگیر نبوده است.
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12725_44e6814a3d9f78f4177f1ddb62141bf6.pdf
خلقت نوری
مدرسۀ کوفه
مدرسه قم
متهمان به غلو
محدثان
per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
101
118
12485
مولفه توجیه در معرفت نقلی اعتقادی
مهدی نصرتیان
mehdi.nosratian@gmail.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
معرفت نقلی اعتقادی دارای سه رکن است: باور، صدق و توجیه. در تبیین مولفه توجیه معرفت اعتقادی نیز دیدگاهها و رویکردهای متفاوتی ارائه شده است. گاه از رویکرد درون گرایانه استفاده می شود که از دو نظریه مبناگروی و انسجام گرایی شکل گرفته است و گاه نیز از رویکرد برون گرایانه بهره برده می شود که خود متشکل از سه نظریه وثاقت گرایی، نظریه واقع گرایی مستقیم و نظریه علی است. در این نوشتار به تبیین مولفه توجیه پرداخته شد و در نهایت نیز با رویکرد وثاقت گرایی همراهی گردید.معرفت نقلی اعتقادی دارای سه رکن است: باور، صدق و توجیه. در تبیین مولفه توجیه معرفت اعتقادی نیز دیدگاهها و رویکردهای متفاوتی ارائه شده است. گاه از رویکرد درون گرایانه استفاده می شود که از دو نظریه مبناگروی و انسجام گرایی شکل گرفته است و گاه نیز از رویکرد برون گرایانه بهره برده می شود که خود متشکل از سه نظریه وثاقت گرایی، نظریه واقع گرایی مستقیم و نظریه علی است. در این نوشتار به تبیین مولفه توجیه پرداخته شد و در نهایت نیز با رویکرد وثاقت گرایی همراهی گردید.
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12485_5d39f98b2345895822cd405be4454f93.pdf
معرفت اعتقادی
باور
توجیه
صدق
وثاقت گرایی
per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
119
142
12482
خاستگاه اندیشه رفض و نسبت آن با واژه رافضه
عبدالمجید اعتصامی
ame1359@yahoo.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث
واژه «رافضه» در قرون نخستین و در تعاریفی متفاوت به گروهی از شیعه نسبت داده شده است. بعضی از مورخان میگویند «رافضه» یعنی کسانی که شیخین را طرد میکنند. بعضی دیگر علاوه بر شیخین، عثمان و یا دیگر صحابه را هم وارد میکنند. بعضی دیگر «رافضه» را به مخالفان زید بن علی یا مغیرة بن سعید نسبت میدهند. در میان این اقوال، قول اول شهرت بیشتری دارد. اهل بیت علیهم السلام هم از اندیشه «رفض» دفاع کرده اند و هم اینکه معنایی مثبت برای واژه «رافضه» القاء نموده اند؛ ولی بنابر شواهد، مخالفان امامیه درصدد القاء معنایی منفی نسبت به این واژه در جامعه بودند. محور تفکر «رفض» و شهرت «رافضه» ـ به معنای مشهور آن ـ کوفه است و در آن جا نمود بیشتری دارد. بررسی شواهد تاریخی و روایی در منابع اولیه ما را در رسیدن به این ادعاها یاری مینماید.شهرت بیشتری دارد. اهل بیت علیهم السلام هم از اندیشه «رفض» دفاع کرده اند و هم اینکه معنایی مثبت برای واژه «رافضه» القاء نموده اند؛ ولی بنابر شواهد، مخالفان امامیه درصدد القاء معنایی منفی نسبت به این واژه در جامعه بودند. محور تفکر «رفض» و شهرت «رافضه» ـ به معنای مشهور آن ـ کوفه است و در آن جا نمود بیشتری دارد. بررسی شواهد تاریخی و روایی در منابع اولیه ما را در رسیدن به این ادعاها یاری مینماید
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12482_6ae4e7560f99c39fb9b6fb55fa000053.pdf
رافضه
اندیشه رفض
شیعه
امامیه
طرد شیخین
per
موسسه دارالحدیث
کلام اهل بیت علیهم السلام
2015-10-23
1
پاییز و زمستان
143
160
12487
درباره کتاب خلاصة النظر
حیدر بیاتی
ha.bayati@yahoo.com
1
پژوهشکده کلام
«خلاصة النظر» از جمله کتابهای نویافتهای است که به نویسندهای امامیمذهب و ناشناخته تعلق دارد. شواهد نشان میدهد که نویسندۀ این کتاب در دورۀ میانی سدۀ ششم و هفتم هجری زندگی میکرده و برخی مستشرقان در یک ادعایی نه چندان محکم، معتزلی بودن نویسنده و پیروی او از مکتب متأخر معتزله -یعنی مکتب ابوالحسین بصری- را مطرح کردهاند. در واقع، نویسندۀ کتاب، به سنت کلامی پیشین امامیه - به طور عمده اندیشۀ شیخ مفید- نیز تعلق خاطر داشته است. در این مقاله بر آنیم تا با بررسی و ژرفنگری در متن کتاب، به برخی ابهامها در مورد این کتاب و نویسندۀ آن پاسخ دهیم.کلام امامیه در طول تاریخ، دستخوش تغییر و تحولات بسیاری بوده است. افتوخیزهای متعدد، به اوج رسیدنها و به حاشیه رفتنها، تأثیرگذاری بر گروههای فکری و تأثر از برخی مذاهب کلامی، از جملۀ این تحولات میباشد. با توجه به اهمیت کلام امامیه و ضرورت بررسی دقیق مراحل مختلف تطور آن، پژوهش دربارۀ تاریخ کلام امامیه از اهمیت ویژهای برخوردار است. بررسی تاریخ کلام امامیه در طول تاریخ، با چالشهای متعددی روبرو بوده و بسیاری از منابع مهم کلامی خود را از دست داده است. از سوی دیگر دستیابی به برخی از متون کلامی امامیه در سالهای اخیر - گرچه تا اندازهای راهگشا بوده است- ولی مشکلات نسخههای خطی سبب شد تا نام متن، نام نویسنده، تاریخ تألیف، و برخی دیگر از ویژگیهای آن، نامعلوم بماند. از اینرو، بحثهایی دربارۀ این متون صورت گرفت تا برخی ابهامات موجود در حد امکان برطرف شود.
https://kalam.riqh.ac.ir/article_12487_4683352741903c070aea33a82c9a3607.pdf
امامی - معتزلی
شیخ مفید
سیدمرتضی
ابوالحسین بصری