این مقاله به بررسی دیدگاه امامیۀ نخستین در مدرسۀ کوفه دربارۀ موضوع بنیادین ارادۀ الهی میپردازد. هدف این پژوهش، پیدا کردن سرنخهایی برای رسیدن به پارادایم مستقل کلام امامیه - از طریق پیدا کردن تمایز دیدگاه آنان نسبت به دیدگاههای معاصرشان - با روش تاریخ کلامی است. از منظر امامیۀ نخستین، اراده صفت فعل است و وجودی مستقل از ذات و فعل الهی دارد. همچنین تغایر و تفاوت میان اراده تشریعی و تکوینی خداوند ذاتاً ممکن است. ارادۀ الهی مراحلی دارد و هیچ رویدادی رخ نمیدهد، مگر اینکه از مراحل اراده بگذرد. در موضوع بداء، کوفیان به مفهوم حقیقی بداء که تغییر در ارادۀ الهی (یا ابداء الرأی) است، معتقد بودند. به اعتقاد امامیه نخستین، اعمال انسان هرچند مخلوق خداوند نیستند، اما ارادۀ خداوند نیز در فعل انسانی دخیل است. عمدۀ این مباحث در دورههای بعدی امامیه، متأثر از فضای کلامی معتزله تا اندازهای تحول یافت و سپستر تحت تأثیر فلسفه دستخوش تغییر و گاه واژگونی شد.
سبحانی, محمد تقی, & نعیم آبادی, حسین. (1394). مبانی فراموش شده امامیه نخستین درباره اراده الهی. کلام اهل بیت علیهم السلام, 1(پاییز و زمستان), 4-24.
MLA
محمد تقی سبحانی; حسین نعیم آبادی. "مبانی فراموش شده امامیه نخستین درباره اراده الهی". کلام اهل بیت علیهم السلام, 1, پاییز و زمستان, 1394, 4-24.
HARVARD
سبحانی, محمد تقی, نعیم آبادی, حسین. (1394). 'مبانی فراموش شده امامیه نخستین درباره اراده الهی', کلام اهل بیت علیهم السلام, 1(پاییز و زمستان), pp. 4-24.
VANCOUVER
سبحانی, محمد تقی, نعیم آبادی, حسین. مبانی فراموش شده امامیه نخستین درباره اراده الهی. کلام اهل بیت علیهم السلام, 1394; 1(پاییز و زمستان): 4-24.